Sambata, Duminica si Mantuirea - 2.Calendarul s-a schimbat; 3.O comemorare a Invierii lui Hristos - BISERICI.org este un proiect non-profit ce are ca scop crearea unui spatiu virtual de gazduire a informatiilor despre locașurile de cult din România.
BISERICI.org - Situl Bisericilor din România

© 2005-2024 BISERICI.org

eXTReMe Tracker
 Google Translate 

Știri și Evenimente

Sambata, Duminica si Mantuirea - 2.Calendarul s-a schimbat; 3.O comemorare a Invierii lui Hristos

[2007-01-02]
Raspuns:
Calendarul a fost schimbat si nu exista nici o indoiala despre aceasta. Ordinea zilelor saptamanii nu a fost schimbata niciodata. Oare, Dumnezeu a poruncit poporului Sau sa tina Sabatul zilei a saptea fara sa le spuna care zi este a saptea? Nu, nicidecum! Schimbarile calendarului nu au alterat ordinea zilelor saptamanii si Dumnezeu nu cere imposibilul astazi de la poporul Sau. Astazi nimeni nu intreaba care zi din saptamana era Sabatul in timpul cand Hristos era pe pamant. Noi inca sarbatorim ziua rastignirii Lui si o numim Vinerea Mare. Evanghelistul Luca spune: era ziua Pregatirii si incepea ziua Sabatului. Luca 23:54. Si ziua aceea era vineri si se lumina spre sambata. Luca 23:54. (Biblia Ortodoxa, Bucuresti, 1968). Sabatul era Sambata. Luca declara ca femeile care au pregatit miresme si miruri pentru inmormantarea Domnului in ziua Sabatului s-au odihnit dupa Lege. Luca 23:56. Iar sambata s-au odihnit, dupa Lege. Luca 23:56. (Biblia Ortodoxa, Bucuresti, 1968).
De la darea Legii pe Sinai pana la rastignirea de pe Golgota nu a fost pierduta nici o zi; nici o confuzie nu a aparut in ceea ce priveste care zi era Sabatul, conform poruncii. Apoi Luca povesteste ca Iisus a inviat in ziua intai a saptamanii. Luca 24:1. In ziua cea dintai a saptamanii (duminica). Luca 24:1. (Biblia Ortodoxa, Bucuresti, 1968). Pastele cade totdeauna in prima zi a saptamanii (Duminica), deoarece nu exista nici o indoiala ca Iisus a inviat in ziua care venea imediat dupa ziua a saptea, care este Sabatul (Sambata) dupa Lege. (conform poruncii - trd. engleza).
De aceea in zilele cand Hristos era pe pamant, Sambata era Sabatul poruncii a patra din Cele Zece Porunci si Duminica era prima zi a saptamanii. Intrebarea este: Ce s-a intamplat cu ordinea zilelor saptamanii (ciclul saptamanal) de la Hristos incoace? S-a intamplat oare ceva care a schimbat ordinea zilelor saptamanii (ciclul saptamanal) atunci cand lumea a trecut de la calendarul Iulian la calendarul Gregorian? Iata o scrisoare de la Observatorul Astronomic Greenwich:
Royal Greenwich Observatory,Herstmonceux,Sussex,Hailsham, Sussex,England, 23rd December, 1964
Ref. 1901
Mr. W.W. Stringfellow, Pastor, Homstead Seventh-day Adventist Church, 1117 North East First Terrace, Homestead, Florida, USA
Draga Domnule,
Ca raspuns la scrisoarea dv. din 15 Octombrie, trebuie sa va informez ca nu exista nici un motiv de indoiala fatza de succesiunea (continuitatea) neintrerupta a saptamanii, in conformitate cu documentele istorice autentice. Al doilea, este sigur ca introducerea Calendarului Gregorian in 1582 si de asemenea, introducerea lui in Domeniile Britanice in 1752 nu a afectat nicidecum ciclul saptamanal. Fara discutie ca s-a prevazut in Decretul din 1751 ca, desi dupa septembrie 2 venea imediat septembrie 14, aceste doua date continuau succesiunea zilelor saptamanii, respectiv Miercuri si Joi. Al treilea, nu existå nici un motiv de indoiala ca zilele actuale de Sambata sunt un exact numar de saptamani dupa Sambata cuprinsa intre Vinerea Mare (Good Friday) si Duminica Pastelui (Easter Sunday).
Devotatul Dv.
Harold W. Richards
pentru Astronomer Royal.
O Comemorare a Invierii lui Hristos
Raspuns:
Cu siguranta Hristos a inviat din morti Duminica, prima zi asaptamanii. Evenghelistul Marcu scria: Iisus, dupa ce a inviat, in dimineata zilei dintai a saptamanii... Marcu 16:9. Si inviind dimineata, in ziua cea dintai a saptamanii (Duminica) ... Marcu 16:9 (Biblia Ortodoxa, Bucuresti, 1968). Totusi niciunde in Biblie nu ni se spune sa tinem Duminica in onoarea invierii lui Hristos. Ideia ca tinem Duminica in onoarea invierii lui Hristos este deci nebiblica, de aceea tinerea Duminicii intra in categoria traditiilor oamenilor. Drept raspuns, El (Iisus) le-a zis: Dar voi de ce calcati porunca lui Dumnezeu in folosul datinei (traditiei) voastre? ... Norodul acesta se apropie de Mine cu gura si Ma cinsteste cu buzele, dar inima lui este departe de Mine. Degeaba Ma cinstesc ei, invatand ca invataturi niste porunci omenesti. Matei 15:3-9. Sa ne intrebam pe noi insine: Cand Dumnezeu spune: Tine Sabatul zilei a saptea si o persoana zice: Nu, eu prefer prima zi a saptamanii, Duminica - preferinta aceasta nu este oare o traditie (datina) omenesca (sau o lege facuta de om) si deci in opozitie cu Dumnezeu?
Desi introducerea Duminicii ca zi de comemorare a invierii lui Hristos s-a intamplat inainte de sfarsitul secolului al doilea (d. H.), totusi Duminica nu a fost, chiar in secolele urmatoare, sarbatorita ca zi de odihna. Alte adevaruri biblice cu privire la Sabatul zilei a saptea au fost de asemenea, denaturate in Biserica Primara. Una din aceste schimbari a fost efortul continuu depus de primii crestini pentru a se separa de practicile religiei iudaice. Deoarece revolutiile politice ale iudeilor au infuriat pe Romani, crestinii erau pedepsiti adeseori impreuna cu iudeii pentru multiplele asemanari in invataturi si practici. Sabatul era probabil cel mai vizibil semn al asemanarii cu iudeii. Dar aceasta schimbare a atentiei spre Duminica a fost de asemenea, o parte a decaderii doctrinale din Prima Biserica. Adevarurile: indreptatirea prin credinta, natura omului, natura lui Hristos si autoritatea Bibliei au fost denaturate serios. Sabatul, dat de Dumnezeu pentru a reaminti oamenilor despre puterea Lui creatoare si sfintitoare, de asemenea a suferit denaturari.
Apostolul Pavel scria: Stiu bine ca, dupa plecarea mea, se vor vara intre voi lupi rapitori, care nu vor cruta turma si se vor scula din mijlocul vostru oameni, care vor invata lucruri stricacioase, ca sa traga pe ucenici de partea lor. Faptele Apostolilor 20:29-30. Tot Apostolul Pavel nota ca Taina faradelegii a si inceput sa lucreze. 2Tesaloniceni 2:7. Decaderea rapida de la curatia apostolica dovedeste exactitatea declaratiilor Apostolului Pavel. Scrierile din primele secole clarifica faptul ca trecerea de la Sambata la Duminica a fost treptata, dar niciodata totala.
George Fisher scria ca in secolul patru (d.H.), In multe din Bisericile Rasaritene, Sabatul (Sambata) era inca pastrat ca si Duminica, in timp ce in Vest, un mare numar (de biserici), datorita opozitiei fatza de institutiile iudaice, tineau post in aceasta zi. History of the Christian Church, New York: Scribner, 1900, p. 118. In rezumat, niciunde in Biblie nu exista o porunca de a schimba Sabatul din Sambata in Duminica in comemorarea invierii lui Hristos. De asemenea, nu gasim ca aceasta schimbare a fost universala (totala) in Biserica Crestina Primara.

Autor : Dwight P. Herbert, Trd.Valeriu Burciu .

Sursa: www.Intercer.ro


Contor Accesări: 1697, Ultimul acces: 2024-04-12 15:35:48