Boboteaza, purificarea in vederea intrarii in Imparatia lui Dumnezeu[2010-01-06]Boboteaza, pe care o praznuim astazi, este una dintre cele 12 sarbatori importante crestine. Acest praznic reaminteste cele petrecute la apa Iordanului, inainte ca Iisus sa paseasca in viata publica, la implinirea varstei de 30 de ani. Intrucat in aceasta zi Iisus S-a prezentat pentru prima data in lume, sarbatoarea se mai numeste si Epifanie, Teofanie, Aratarea Domnului. Cu certitudine, inceputul acestei sarbatori este semnalat inca din secolul al III-lea, dar nu este exclus ca praznicul sa fie si mai vechi. Un lucru sigur este faptul ca in Constitutiile Apostolice, Boboteaza figura deja printre sarbatorile crestine, alaturi de Craciun si de Pasti.Boboteaza a fost sarbatorita de la inceput in ziua de 6 ianuarie, multa vreme impreuna cu Craciunul, asa cum se intampla astazi in practica Bisericii Ortodoxe Ruse, a Bisericii Armene si a celorlalte Biserici necalcedoniene. Botezul Domnului est descris de toti evanghelistii. La Matei gasim relatarea ca Iisus a venit din Galileea la raul Iordan, unde boteza Ioan Botezatorul, cerand sa fie botezat. Ioan I-a zis: Eu am trebuinta sa fiu botezat de Tine si Tu vii la mine ( Matei 3, 14), iar Iisus i-a raspuns ca asa se cuvine, find apoi botezat de Ioan. Boboteaza, cum numim noi romanii acest eveniment, este o manifestare a celor trei componente ale Sfintei Treimi: Fiul se boteaza in Iordan de catre Ioan, Duhul Sfant se pogoara asupra lui Iisus in chip de porumbel, iar Tatal din cer IL declara pe Iisus ca fiind Fiul Sau. Apa Iordanului, poarta Imparatiei lui Dumnezeu Raul Iordan, in care a fost botezat Mantuitorul lumii, este pomenit in Biblie de 150 de ori, dar episodul cel mai important in care este implicat ramane, fara indoiala, Botezul Domnului. Asa cum trecerea Iordanului are pentru vechiul semnificatia intrarii in Tara Fagaduintei, cu alte cuvinte sfarsitul robiei si ratacirii in pamant strain, tot asa pentru crestini Iordanul semnifica trecerea la o noua conditie spirituala, purificarea prin botez, in vederea intrarii in Imparatia lui Dumnezeu. Raul Iordan are o lungime totala de 360 km, tivind o lungime de 180 km, aproape in linie dreapta, la rasarit, Tara Sfanta, vechiul Cannan sau Palestina, ce corespunde in mare actualului stat Israel. Intreaga regiune, pana la tarmul Marii Moarte, e cunoscuta sub numele de Tinutul Iordanului. In vremurile Botezului, dincolo de Iordan se intindea pustia, din care a fost scris sa rasune glasul lui Ioan, Inaintemergatorul Domnului, si unde Hristos Insusi S-a retras timp de 40 de zile, dupa Botez, rugandu-Se, postind si biruind intreita ispita. In evreieste, Yarden, adica Iordanul, inseamna care coboara. Iordanul are trei izvoare si coboara, dupa ce iese din Marea Tiberiadei, pe care o strabate pe o lungime de 20 km, pana la 465 m sub nivelul marii, pierzandu-se in Marea Moarta. Botezul Domnului a avut loc in Betania, dupa cum spune Luca, dincolo de Iordan (Ioan 1,28), ce nu trebuie confundata cu Betania din apropierea Ierusalimului, sau la Enom - mai aproape de Salim (Ioan 3, 23). Astazi, locul unde s-a savarsit Sfantul Botez este numit pe evreieste Yardenit si este situat nu departe de iesirea Iordanului din lacul Ghenizaret, numit si Marea Tiberiadei, cam pe unde se afla kibutul (colonie agrara) Degania Alef. Cercetarile si descoperirile din ultimii ani dovedesc ca adevaratul loc al Botezului lui Iisus se afla pe celalalt mal al Iordanului, in teritoriul actual al Iordaniei. Traditii si obiceiuri romanesti de Boboteaza La noi in tara , praznicul Bobotezei este insotit de o sumedenie de traditii si obiceiuri. Astfel, in aceasta zi, nu se spala rufe, iar toate apele se sfintesc. Se cunoaste faptul ca apa sfintita, aghiasma, are puteri miraculoase. In unele locuri, preotii arunca sfanta cruce in apa, iar mai multi barbati se arunca pentru a o aduce inapoi. Cel care va reusi acest lucru va avea noroc tot anul. In unele sate din nordul tarii are loc iordanitul femeilor, adica o petrecere numai intre femei. Dimineata, ele ies pe strada si-l iau pe sus pe primul barbat care le apare in fata. Tot de Boboteaza, in alte locuri, are loc intrarea tinerelor neveste in comunitatea femeilor casatorite, prin udarea cu apa din fantana sau din rau. In noaptea de Boboteaza, tinerele fete isi viseaza ursitul, daca dorm cu busuioc sub perna. Fetele care cad pe gheata de Boboteaza se marita in anul respectiv. In Transilvania si Bucovina se practica udatul Ionilor. La portile tuturor celor care poarta acest nume se pune un brad impodobit, iar respectivul da o petrecere cu lautari, fiind purtat apoi pana la rau, unde este purificat cu apa. De Boboteaza, se sfintesc casele si animalele prin stropirea cu aghiasma. Sunt locuri in tara unde, dupa Liturghie, in aceasta zi, sfintirea apei se face chiar la rau. Cand incepe Troparul Bobotezei, vanatorii si padurarii satului impusca peste ape ca sa alunge duhurile rele. Daca este frig, se marcheaza locul slujbei cu o cruce din gheata. Sfintirea apelor Marii Negre si fluviului Dunarea Anul acesta, ca si in anii precedenti, la Constanta, dupa Sfanta Liturghie, IPS Teodosie, impreuna cu preotii si credinciosii, va porni intr-o procesiune pana in vechiul port Tomis, unde va arunca trei cruci de lemn in mare. Tot în cadrul slujbei, Arhiepiscopul Tomisului va sfinti apa din 16 budanele de lemn aflate în care trase de boi si de magari. Arhiepiscopul Tomisului va darui sticle cu Aghiasma Mare bolnavilor de la Spitalul Judetean din Constanta, batrânilor de la azilul de pe strada Unirii, Constanta, si celor privati de libertate de la penitenciarele Poarta Alba si Valul lui Traian. La Tulcea, Galati si Braila, de asemenea, vor fi savarsite slujbe de sfintire a apelor Dunarii, iar ierarhii locurilor vor arunca, dupa traditie, cruci de lemn in apele fluviului. Dumitru Manolache Sursa: www.Culte.ro Contor Accesări: 1581, Ultimul acces: 2025-01-12 11:58:39
|
Timp total: 0,15s...
[]:1